Clay Ketter

Selected works
Exhibitions
Biography   
Bibliography
Website
Press
Videos



Clay Ketter was born in 1967 in the USA and has been living in Sweden for over 20 years. He made a name for himself in the 1990s with his hybrid works using painting, building materials and photography. His work follows in the American abstract painting tradition as shaped by artists from Jackson Pollock to Robert Ryman. Ketter’s abstract surfaces, with their unexpected textures and a strange flatness, probe the strange beauty of building and demolition sites.






CATALOGUES D’EXPOSITIONS


Poul Erik Tøjner (interview), Carnegie Art Award, 1999
Jan Winkelmann, Primary Structures, Galerie für zeitgenössische Kunst Leipzig, 1999
« Lunch » ; Hvid ; Charlottenborg, Copenhague, Danemark, 1999


Daniel Birnbaum, Lebensraum – eller Ikea vid metafysikens slut, Arkipelag, Stockholm, 1998
Brooks Adams and Lisa Liebmann, Nothing Left Undone, Young Americans 2, Saatchi Gallery, Londres, 1998
Simon Grant, Clay Ketter, Every Day, 11th Biennale of Sydney, Australie, 1998
Ulrika Levén, Clay Ketter - A Self-Made Man, Plaster, Statens konstrad, Stockholm, 1998


Sarah Kent, Clay Ketter, Deposition IASPIS, Biennale de Venise XLVII, 1997
Lars Grambye, Asa Nacking and Tone O. Nielsen, The Louisiana Exhibition – New Art from Denmark and Scania ; Louisiana Museum of Modern Art ; Humlebaek, Danemark, 1997


-Dan Jönsson, Clay Ketter, Pa tiden, Moderna Museet, Stockholm, Suède, 1996
-Clay Ketter, Catherina Gabrielsson Aman and Jan Aman, There are no clean papers around, Form Follows Anything, Fargfabriken, Stockholm, Suède, 1996
-Lorand Hegyi, Clay Ketter; Abstrakt / Real ; Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, 1996

1995
-Daniel Birnbaum ; « Before and After Painting » ; Clay Ketter ; BVDG Internatoinal
 Sponsorship Programme, Art Cologne
-Joshua Decter ; « Visionary Pragmatism and the Triumph of Chameleon Aesthetics » ; Nutopi ;
 Rooseum, Malmö ; Suède

1994
-Lägenhet ; Malmö / Göteborg ; Suède


JOURNAUX (SELECTION)


1999
-Hakan Nilsson ; « On a Dialogue with the Wall » ; Merge ; #5
-Marten Castenfors ; « Flytande brytpunkt mellan ting och konst » ; Svenska Dagbladet,
 Stockholm ; 04/09
-Lars O. Ericsson ; « Imponerande konsekvens » ; Dagens Nyheter, Stockholm ; 04/09

1998
-Anne Ring Petersen ; « Rundbordskunst » ; Berlingske Tidende, Copenhague, Danemark
-Daniel Pinchbeck et Ileana Sonnabend ; « Farewell SoHo » ; The Art Newspaper ; #83

1997
-Marika Wachtmeister ; « Clay Ketter – Köksinredningar blir konst » ; Femina ; Janvier

1996
-Susanne Pagold ; « I underläe för formen » ; Elle Interiör ; #6
-Lotta Jonson ; « Clay Ketter » ; Form ; #5
-Jelena Zetterström ; « En konstnär utforskar vardagen » ; Sydsvenska Dagbladet, Malmö ; 30/12
-Bo Madestrand et Hakan Nilsson ; « Getting Into the Right Stuff » ; Material ; #28
-Lars O. Ericsson ; « Identitetens motsatser » ; Dagens Nyheter, Stockholm, Suède ; 19/01
-Marten Castenfors ; « Obrukbara redskap blir gatfull skulptur », Svenska Dagbladet,  
 Stockholm, Suède ; 27/01
-Sarah Kent ; « Clay Ketter at White Cube » ; Time Out, Londres, Angleterre ; #1330
-Sara Arrhenius ; « Clay Ketter at Andreas Brändström » ; Flash Art ; #189
-Daniel Birnbaum ; « Ikea at the End of Metaphysics » ; Frieze ; #31
-Hakan Nilsson ; « Clay Ketter on Finding the Rules » ; Material ; #30

1995
-Lars O. Ericsson ; « Med 600 ars maleri flasande i nacken » ; Dagens Nyheter, Stockholm,
 Suède ; 19/11
-Daniel Birnbaum ; « Med hänvisning ill väggen » ; Dagens Nyheter, Stockholm, Suède ; 16/07
-John Peter Nilsson ; « Nutopi » ; Siski ; #3
-Anna Gunnert ; « Nutopi » ; Norrländska S.D. ; 19/06
-Pontus Kyander ; « Allt kan bli konst » ; Sydsvenska Dagbladet, Malmö ; Suède ; 06/06

1994
-Clemens Altgard ; « Oskuld och arsenik » ; Sydsvenska Dagbladet, Malmö, Suède ; 11/04
-Maria Lind ; « Galleriet som omkopplingscentral » ; Svenska Dagbladet, Stockholm, Suède ; 26/02
-Lars O. Ericsson ; « Pigment och spackel » ; Dagens Nyheter, Stockholm, Sweden ; 18/02


LIVRES


-Daniel Birnbaum et John Peter Nilsson (ed.), « Like Virginity, Once Lost. Five Views on Nordic Art
 Now » ; Propexus, 1999


-Stefan Altenburger, Arno Brandlhuber, Clay Ketter and Andreas Roth ; « Speculation » ; Specta, Copenhagen, 1998





Mail
Facebook