Birth | Born in 1953, in Saïda, Algeria |
---|---|
Residence | Lives and works in Paris, France |
2024 | Les Rois de Rien et les Années 1965-1966-1967, Templon, Paris, France |
---|---|
2023 | Jean-Michel Alberola, Le Bon Marché, Paris, France 1965 – 1966 – 1967 (détails), Templon, Bruxelles, Belgique |
2021 | COSMOS 1939 : Georges Salles/ Walter Benjamin, Tiernatomisches Theater de l’Université Humboldt, Berlin, Allemagne La Fleuve, IMEC, Abbaye d’Ardenne, Saint-Germain-la-Blanche-Herbe, France Le roi de rien, la reine d’Angleterre et les autres, Galerie Templon, Paris, France |
2019 | Exposition de groupe, Galerie Templon, Bruxelles, Belgique |
2018 | Cosmos 1939 : Georges Salles / Walter Benjamin, Centre Dominique-Vivant Denon, Musée du Louvre, Paris, France |
2016 | Les détails de l’aventure (chapitre II), Galerie Daniel Templon, Paris, France L’aventure des Détails, Palais de Tokyo, Paris, France Jean-Michel Alberola, Florence Loewy, Paris, France |
2015 | Jean-Michel Alberola : Invité d’honneur, 60 ème Salon de Montrouge, Montrouge, France Instructions pour une prise d’air, galerie Item, Paris, France |
2024 | Lacan, l’exposition, quand l’art rencontre la psychanalyse, Centre Pompidou-Metz, Metz, France |
---|---|
2023 | Histoire de Pierres, Villa Médicis, Rome, Italie Pierre Loti, arpenter l’intervalle, Jean-Michel Alberola invite 9 jeunes artistes à se confronter à l’univers de l’écrivain, La Corderie Royale, Rochefort, France De leur temps (7), Un regard sur des collections privées, Frac Grand Large, Dunkerque, France |
2022 | GESTALT – àcentmètresdumonde, Centre d’art Contemporain, Perpignan, France |
2021 | Ex Africa – Présences africaines dans l’art aujourd’hui, Musée du Quai Branly – Jacques Chirac, Paris, France |
2020 | The Light House, Boghossian Foundation, Bruxelles, Belgique Tralala l’art, Centre de la gravure et de l'image, La Louvière, Belgique Beat Re-Generation, Loeve&Co, Paris, France |
2019 | ALBEROlaBELLEROJOUX - FILAF, Le Couvent des Minimes, Perpignan, France Souvenirs de voyage. La collection Antoine de Galbert, Musée de Grenoble, Grenoble, France Aux sources des années 1980, Musée de l’Abbaye Sainte-Croix, Les Sables d’Olonne, France Des mots et des choses, FRAC – Bretagne, Châteaugiron, France |
2018 | Murs, Musée des Beaux-Arts de Caen, Can, France Le bateau atelier de Titouan Lamazou, Musée du Quai Branly-Jacques Chirac, Paris, France Futurs antérieurs, Maison Guerlain, Paris, France Open Codes, ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, Karlsruhe, Allemagne A l'œuvre, les Abattoirs - FRAC Midi-Pyrénées, Toulouse, France |
Collection de la Fondation Cartier, Paris, France | |
National Museum of Modern Art, Centre Georges Pompidou, Paris, France | |
Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, France | |
Museum of Fine Arts of Saint-Etienne, France | |
Le Bon Marché, Paris, France | |
Carré d'Art, Nîmes, France | |
Caisse des Dépôts et Consignations, Paris, France |
2023 | Le seul état de mes idées, Centre National du Livre, Paris, France |
---|---|
1994 | Ceux qui attendent, Cergy-le-Haut trainstation, Cergy-le-Haut, France |
1992 | Et Après? André Malraux, Palais Royal, Paris, France |
1991 | Study for strained glass of Nevers Cathedral (2nd series), Nevers, France |
1989 | Study for strained glass of Nevers Cathedral (1st series), Nevers, France |
1986 | Breton dixit, Acteon fecit (sculpture), Jardin des Tuileries, Paris, France ; Museum of contemporary art of Marseille, Marseille, France |
La chronique d'Olivier Céna
Alberola l'inclassable chez Templon
Alberola et la contre-culture
Les rois de rien et les années 1965-1966-1967
Le passé très présent de Jean-Michel Alberola
Jean-Michel Alberola, Exposition de groupe
Jean - Paul Gavard - Perret
MUSEE DES BEAUX-ARTS DE CAEN, CAEN, FRANCE From 5/05/2018 to 18/09/2018
Located within William the Conqueror’s fortress walls, le musée des Beaux-Arts de Caen evokes the theme of ‘the wall’ through its artistic representations. The exhibition gathers more than 80 works, ancient or contemporary, mixing all media – painting, sculpture, in situ installation, drawing, photography and video. With Jean-Michel Alberola, Dieter Appelt, Guillaume Bodinier, Brassaï, Samuel Buckman, Pierre Buraglio, Théodore Caruelle d’Aligny, Léon Cogniet, Jean Baptiste Camille Corot, François Curlet, Maurice Denis, André Devambez, Noël Dolla, Jean Dubuffet, Gisèle Freund, Isa Genzken, Mona Hatoum, Pascal Haüsermann, Jean-Jacques Henner, Thomas Jones, Per Kirkeby, Claude Lévêque, Georges Leroux, Jacques Lizène, Gordon Matta-Clark, Richard Monnier, Robert Morris, Jean-Luc Moulène, Edgardo Navarro, Daniel Pommereulle, Jean-Pierre Raynaud, Samuel Rousseau, Claude Rutault, Jacqueline Salmon, Gregor Schneider, Kurt Schwitters, Sean Scully, Christian Segaud, Léon Spilliaert, Nicolas de Staël, Pierre Tal Coat, Antoni Tàpies, Pierre-Henri de Valenciennes.
GALERIE - LIBRAIRIE FILAF, PERPIGNAN, FRANCEFrom 6/19/17 to 7/26/2017
MUSEE DES BEAUX-ARTS, ARRAS, FRANCE From 10/15/2016 to 2/06/2017
PALAIS DE TOKYO, PARIS, FRANCEFrom 02/18/2016 to 05/16/2016
Jean-Michel Alberola, born in 1953, is at once one of the best-known and most genre-breaking French artists of his generation. Palais de Tokyo is inviting him to put on a large-scale solo show, the first in Paris since his retrospective at the Musée d’art moderne de la Ville de Paris in 1997. Since the early 80’s, Jean-Michel Alberola seeks to create protean works that move seamlessly between conceptual, abstract and figurative art. Paintings, gouaches, sculptures, artists’ books and films represent the different facets of his quest. Political, poetic, committed and profound, Jean-Michel Alberola’s œuvre develops into philosophical conundrums which question how we see art’s role in society. Jean-Michel Alberola’s solo show at Palais de Tokyo sets out to map the liitle-known diversity of his work, by presenting a large number of original pieces in a dialogue with his previous creations, including is complete Neons, as well as several large murals. The artist, and curator Katell Jaffrès, invite each of us to enter into a ‘poetic, literary and historical game’, and to experience a ‘huge, borderless geographical territory’.
MUSEE PAUL VALERY, SETE, FRANCEFrom 07/03/2015 to 11/15/2015
The exhibition brings together works by the French painters who initiated the Figuration libre adventure such as Robert Combas or Hervé di Rosa, as well as international and American painters along with whom they came to light – such as Jean-Michel Basquiat, Keith Haring, Crash, Kenny Scharf…
PALAIS DE TOKYO, PARIS
Jean-Michel Alberola and Tunga are part of the Inside group exhibition at Palais de Tokyo (Oct 20 – January 11). Inside offers visitors a passage to the interior of the self, for which the exhibition space serves as a metaphor. This immense odyssey, both physical and psychological, invites us to walk through two floors of the Palais de Tokyo that have been transformed by artists in such a way that, from one installation to the next, we remain constantly immersed in the works, which lead us within ourselves – from our skin to our most intimate thoughts.
With : Jean-Michel ALBEROLA, Dove ALLOUCHE, Yuri ANCARANI, Sookoon ANG, Christophe BERDAGUER & Marie PEJUS, Christian BOLTANSKI, Peter BUGGENHOUT, Marc COUTURIER, Nathalie DJURBERG & Hans BERG, dran, Marcius GALAN, Ryan GANDER, Ion GRIGORESCU, HU Xiaoyuan, Eva JOSPIN, Jesper JUST, Mikhail KARIKIS & Uriel ORLOW, Mark MANDERS, Bruce NAUMAN, Mike NELSON, NUMEN/FOR USE, Abraham POINCHEVAL Araya RASDJARMREARNSOOK, Reynold REYNOLDS & Patrick JOLLEY, Ataru SATO, Stéphane THIDET, TUNGA, Andra URSUTA, Valia FETISOV, Andro WEKUA, Artur ZMIJEWSKI.
Curators: Jean de Loisy, Daria de Beauvais, Katell Jaffrès
LA MAISON ROUGE, FONDATION ANTOINE DE GALBERT, PARIS, FRANCE
From June 14th to September 21st 2014
À l’occasion de son 10e anniversaire, la maison rouge présente du 14 juin au 21 septembre 2014,
Le mur – oeuvres de la collection Antoine de Galbert, onzième volet de la série d’expositions consacrées aux collections privées.
Après dix expositions proposant des univers de collectionneurs variés, cette date anniversaire est l’occasion de montrer enfin largement la collection du fondateur et président de la maison rouge, Antoine de Galbert, une part d’intimité qui lui est chère et qu’il n’a jusqu’à présent que peu dévoilée. Mais à l’inverse des précédents projets autour de collections particulières, réalisés avec des commissaires qui ont fait des choix représentatifs dans de larges corpus d’œuvres, l’accrochage imaginé par Antoine de Galbert comporte cette fois-ci une spécificité remarquable :
« L’idée de cette exposition est née de l’observation quotidienne de ma bibliothèque, où le classement alphabétique des monographies crée d’invraisemblables voisinages. Jean Dubuffet cohabite avec Marcel Duchamp sur le même rayonnage. Cette “arche de Noé” me donne la sensation que tous les artistes naviguent sur le même fleuve pour les mêmes raisons, comme le remarque Christian Boltanski : « Que ce soit Aloïse, moi ou un artiste du 16e siècle, ce sont les mêmes questions qui sont posées : la mort, la recherche de la beauté, la nature, le sexe… Les sujets en art sont très limités. Seuls les mots et les vocabulaires diffèrent (…)». La bibliothèque est tout à la fois archive de la collection, souvenirs visuels d’un long voyage et musée imaginaire du collectionneur. […] Délaissant l’idée déjà explorée par certains commissaires d’expositions, d’un accrochage par ordre alphabétique, j’ai choisi de présenter l’essentiel des œuvres de ma collection, s’accrochant au mur, à l’aide d’un logiciel renseigné seulement par leurs formats (encadrées) et leurs numéros d’inventaires. (…)
image : © Marc Domage
FONDATION CARTIER POUR L'ART CONTEMPORAIN, PARIS, FRANCE
Du From May 10th to September 21th 2014 Peintre, Jean-Michel Alberola utilise les moyens de création les plus divers – film, texte, photographie, installation, sculpture, néon – pour mener une réflexion sur l’histoire et le pouvoir de l’image, la société et l’actualité, la légitimité de la peinture et le rôle de l’artiste. Pour l’exposition Mémoires Vives, Jean-Michel Alberola crée un « mur peint », Eclairage en groupe, sur lequel se rencontre la communauté des artistes, scientifiques, penseurs ou chamanes qui constitue le « grand orchestre » de la Fondation Cartier et souligne la dimension humaine qui est au cœur de son action.. (…) image : © Thomas Salva / Lumento 2014