Daniel Dezeuze

The artist

Born in 1942 in Alès, France, Daniel Dezeuze was one of the founding members of the Supports/Surfaces group in the 1970s. His work seeks to explore and question the concepts that underpin painting, galleries and space. The artist appropriates a wide variety of techniques, offering a reinterpretation of American art, both abstract and minimalist, while constantly experimenting with what are seen as basic materials: net, metal gauze, wood, fabric and metal.


Exhibitions

Biography

Birth Born in 1942 in Alès, France
Residence Lives and works in Sète, France
Education École des Beaux-Arts of Montpellier, France
Doctorat in Comparative Literature, Université La Sorbonne, Paris, France

SOLO EXHIBITIONS (SELECTION)

2024 Mesoamerica, Cités Perdues et Derniers Refuges, Galerie Templon, Paris, France
2022 Étais pour un bel été, V.R.A.C. Vitrine Régionale d’Art Contemporain, Millau, France
2021 Écrans/Tableaux : Variations, Galerie Templon, Paris, France
2019 Sous un certain angle, Galerie Templon, Paris, France
2017 Quand le carré devient cercle, Galerie Daniel Templon, Brussels, Belgium
Une rétrospective, Musée de Grenoble, Grenoble, France
2016 Le prieuré de Serrabona, Boule d’Amont, France
Tableaux-valises et dessins, Galerie Daniel Templon, Paris, France
2015 Daniel Dezeuze, Drawing Room 015, FRAC Languedoc Roussillon, Montpellier, France
Painting Before, After with Aaron Bobrow, Galerie Paul Rodgers, New York, USA

Voir plus

2014 Battements, Chemins, Galerie Daniel Templon, Paris, France
2013 Le chant des oiseaux, Galerie ISBA, Perpignan, France
2012 Daniel Dezeuze, Galerie Bernard Ceysson, Paris, France
Daniel Dezeuze et les Héritiers, Grandville Gallery, Paris, France
Galerie Bernard Ceysson, Luxembourg, Luxembourg
Maison des Arts, Bages, France
2010 Blasons, Galerie Hambursin-Boisanté, Montpellier, France
Chevaliers, prêtres, paysans, Galerie Daniel Templon, Paris, France
2009 Daniel Dezeuze, troisième dimension, Musée Fabre, Montpellier, France
Galerie Bernard Ceysson, Luxembourg
Galerie Hambursin Boisanté, Montpellier, France
2008 Galerie Art Attitude Hervé Bize, Nancy, France
Peintures qui perlent, Galerie Daniel Templon, Paris, France
Galerie Athanor, Marseille, France
Krings Ernst Gallery, Cologne, Germany
A portée de main, Musée Paul Valéry, Sète, France
2007 Galerie Hambursin Boisanté, Montpellier, France
Casa da Francia, Mexico
Granville Gallery, Granville, France
2006 Armes et scènes de guerre, Château de Salses, Salses-le-Château, France

2005
Espace d'art contemporain Gustave Fayet, Serignan, France

2004
Galerie Athanor, Marseille, France
Galerie du Tenyidor, Collioure, France

2003
Galerie Fernand Léger, Credac, Ivry-sur-Seine, France
Galerie Art Attitude Hervé Bize, Nancy, France
Lithos Art contemporain, Saint-Restitut, France
FRAC Bourgogne, Dijon, France
Poids et contrepoids, Livres d'artistes, Espace d'art contemporain du domaine départemental du Château d'O, Montpellier, France

2002
Pavillons, nefs et peintures furtives, Galerie Daniel Templon, Paris, France
John Dekkers Gallery, The Hague, The Netherlands
Vasistas Galerie, Montpellier, France

2001
La Chaufferie et Musée d'art contemporain, Strasbourg, France

1999
Recent works, Galerie Daniel Templon, Paris, France

1998
Carré d'Art, Musée d'Art Contemporain, Nîmes, France
Galerie Albert Baronian, Brussels, Belgium
Galerie Athanor, Marseille, France

1997
Centre d'art Mira Phalaina, Montreuil, France
Galerie d'art contemporain, Auvers-sur-Oise, France
Vasistas Galerie, Montpellier, France

1996
Galerie Hélène Trintignan, Montpellier, France

1995
Artothèque, Valence, France
Galerie La Box, Bourges, France
Galerie Jacques Girard, Toulouse, France

1994
Musée-château, Annecy, France

1993
Cabinet d'art graphique du Centre Georges Pompidou, Paris, France
Institut français de Tel-Aviv, Israel
Musée Crozatier, Le-Puy-en-Velay, France
Galerie Athanor, Marseille, France

1992
Institut français de Thessalonique, Greece
Armarium Gallery, Leipzig, Germany
Galerie Jacques Girard, Toulouse, France

1991
Espace Paul Boyé, Sète, France
Galerie Yvon Lambert, Paris, France
Albert Baronian Gallery, Brussels, Belgium

1990
Musée des Beaux-Arts, Nantes, France
Galerie Marthe Carreton, Nîmes, France

1989
Musée d'art moderne, Villeneuve d'Accq, France
Centre national des arts plastiques, Paris, France

1988
Galerie Athanor, Marseille, France
Artothèque, Montpellier, France

1987
Gemeente Museum, The Hague, The Netherlands
Galerie Yvon Lambert, Paris, France
Sichuan art school, China

1986
Galerie des Arènes, Nimes, France

1985
Galerie Yvon Lambert, Paris, France
Galerie L'Hermitte, Coutances, France

1984
Galerie L'Ollave, Lyon, France

1983
Galerie Yvon Lambert, Paris, France

1982
Artra Studio Gallery, Milano, Italy

1981
Galerie Yvon Lambert, Paris, France

1980
Artline Gallery, The Hague, The Netherlands
Musée d'Art et d'Industrie, Saint-Etienne, France
Musée de l'abbaye Sainte-Croix, Les Sables d'Olonne, France

1979
Musée du Parc de la Boverie, Liège, Belgium
Galerie Medamothi, Montpellier, France

1978
Artra Studio Gallery, Milano, Italy
Rudolf Zwirner Gallery, Cologne, Germany
Fondation M.-L. Jeanneret, Boissano, Italy
Galerie Albert Baronian, Brussels, Belgium

1977
Julian Pretto Gallery, New York, USA
Galerie Yvon Lambert, Paris, France
Galerie Dépôt, Bourges, France
Galerie ADDA, Marseille, France

1976
Ugo Ferranti Gallery, Roma, Italy
Galerie Issert, Saint-Paul-de-Vence, France
Maison de la Culture, Bourges, France

1975
Galerie Yvon Lambert, Paris, France
Galerie Albert Baronian, Brussels, Belgium

1973
Galerie Yvon Lambert, Paris, France
Galerie Albert Baronian, Brussels, Belgium

1971
Galerie Yvon Lambert, Paris, France

1964
Diana Gallery, Mexico

1963
Maison de la Culture d'Avilès, Spain

GROUP EXHIBITIONS (SELECTION)

2024 Less is More, Frac Sud, Marseille, France
2023 La mélodie des choses - Regards sur la collection, Carré d’Art de Nîmes, France
Quinquagesimum, Fondation CAB, Brusels, Belgium
PARADE : la collection et ses invités, MAC, Marseille, France
L’oeil vérité, MAC VAL, Vitry-sur-Seine, France
Libres!, Musée International des Arts Modestes, Sète, France
Une histoire intime de l’art, Collection Lambert, Avignon, France
2021 SOL ! La biennale du territoire #1 Un pas de côté, MO.CO., Montpellier contemporain, Montpellier, France
La beauté en partage - 15 ans d’acquisitions au musée Fabre, Musée Fabre, Montpellier, France
2020 Vu.e de dos – Images à contre-courant, Le Delta, Namur, Belgium
Recyclage/Surcyclage, Fondation Villa Datris, L´Isle-sur-la-Sorgue, France
Plan A, FRAC Poitou-Charentes, Angoulême, France
2019 Un autre oeil d'Apollinaire à aujourd'hui, Musée de l'hospice Saint-Roch, Issoudun ; Musée de l'abbaye Sainte-Croix (MASC), Les Sables d'Olonne, France
Inciser le temps, Galerie Municipale Jean-Collet, curated by Alexandra Fau, Vitry-sur-Seine, France
Unfurled : Supports/Surfaces 1966-1976, MOCAD, Detroit, USA
Supports/Surfaces, Tsinghua Art Museum, Beijing, China
2018 Pariétal, Grotte de Lascaux, curated by Olivier Kaeppelin, Lascaux, France
2017 The Surface of the East Coast, From Nice to New York, Le 109, Nice, France
Supports/Surfaces, Cherry & Martin gallery, Los Angeles, USA
Support/Surfaces : Les origines 1966-1970, Carré d’Art, Nîmes, France

Voir plus

2016 Animaux : œuvres intimes, Galerie Bernard Ceysson, Paris, France
Sculptures, Matières, Matériaux, Textures…, Hors les murs, Galerie Bernard Ceysson, Luxembourg
2015 Symétrique Exotique, Les Abattoirs, Toulouse, France
Vertizontal, Galerie Hervé Bize, Nancy, France
Reco/Verso, Fondation Prada, Milano, Italy
3D/2D Galerie AL/MA, Montpellier, France
2014 Support/ Surfaces is Alive and Well, Cherry and Martin Gallery, Los Angeles, California, USA
Supports/ Surfaces, Canada Gallery, New York, USA
Sculpture du Sud, Villa Datris, L’Isle sur la Sorgue, France
Picture/Painting/Object, Galerie Baronian, Brussels, Belgium
Les Désastres de la guerre, Musée du Louvre-Lens, France
Doré & Friends, Musée d'Art moderne et Contemporain, Strasbourg, France
Trois fois rien Centre d'art contemporain, Montbéliard, France
2013 Ex-voto contemporains, Galerie Frédéric Moisan, Paris, France
Musée Picasso, Antibes, France
De la présence des lucioles, Carré d'art-Musée d'art contemporain, Nîmes, France
Le musée éphémère, Villa tamaris, La Seyne-sur-Mer, France
Doré & Friends, Musée d'Art moderne et Contemporain, Strasbourg, France
2012 Robinson ou la force des choses, MAMAC, Nice, France
On emménage au château, Un musée éphémère, Château de la Roche Guyon, France
2011 Estampes et révolution, Musée de la Révolution française, Vizille, France
Drawing now, Galerie Hervé Bize, Salon du Dessin, Carrousel du Louvre, Paris, France
Je crois aux miracles, Collection Lambert, Avignon, France
La peinture autrement, Musée National Fernand Léger, Biot, France
La couleur en avant, MAMAC, Nice, France
Petits miracles à Mexico, Musée d’Allauch, Allauch, France
Dessins contemporains, Musée d’art de Toulon, Toulon, France
DEZEUZE-SAYTOUR-VIALLAT, Pont du Gard, France
L'Isba Art contemporain, Perpignan, France
2010 La vie saisie par l’art, CAPC, Bordeaux, France
Fondation Peter Stämpfli, Sitges, Barcelona, Spain
Granville Gallery, Paris, France
Le Moment Supports/Surfaces, Galerie Bernard Ceysson, FIAC 2010 Paris, France
Vis à Vis avec Zhao Qiong Carré d'art-Musée d'art contemporain, Nîmes, France
2009 Bagarre générale, Dessins, galerie Bernard Ceysson, Saint-Etienne, France
Nothing is permanent, galerie Baronian-Francey, Brussels, Belgium
Le noir absolu et les leçons de Ténèbres, Villa Tamaris, La Seyne-sur-Mer, France
Centrale électrique, Bruxelles, Belgique
2008
Supports/Surfaces, galerie Bernard Ceysson, Paris, France
Fondation Sunol, Barcelone, Spain

2007
Gérard Verdjik et ses amis, espace culturel François Mitterrand, Périgueux, France.
Leçons de ténèbres, ou le noir dans tous ses états, musée José Luis Cuevas, Mexico, Mexico
Connexion Ligne B, 20 artistes, 20 commandes publiques, les Abattoirs, musée d’Art moderne et contemporain, Toulouse, France

2006
Bang Bang, musée d’Art et d’Industrie, Saint-Etienne, musée international des Arts modestes, Sète, France
K comme Kafka, Château de Linardié, Senouillac, France
Trois Jardins, musée Atger, Montpellier, France
La Force de l’Art, Triennale Grand Palais, Paris, France
Les soigneurs de gravité, La Panacée, Montpellier, France
Bagarre générale, galerie Bernard Ceysson, Saint-Etienne, France
Dezeuze, Saytour, Viallat, galerie Krings-Ernst, Cologne, Germany
L’Amour de soi, Iconoscope, Montpellier, France

2005
4 artisti Supports/Surfaces (Dezeuze, Dolla, Saytour, Viallat), Fondation Zappetini, Milano, Chiavari, Italy
Questions/Peinture avec Patrick Saytour et Claude Viallat, Cryptoportique et Ancien Collège des Jésuites, Reims, France
Ombres et lumières. Quatre siècles de peinture française dans les musées de Budapest, Hungary ; Varsovie, Poland et Bucarest, Romania

2004
Ils sont tous là en Languedoc-Roussillon, Espace d’Art Contemporain Gustave Fayet, Sérignan, France
Intimes convictions, galerie Art Attitude Hervé Bize, Nancy, France
Daniel Dezeuze, Claude Viallat, galerie Carnot, Avignon et galerie Baronian-Francey, Brussels, Belgium

2003
Daniel Dezeuze, Patrick Saytour et Claude Viallat, galerie Léa Gredt, Luxembourg-Ville, Luxembourg
Collection Lambert en Avignon, Avignon, France

2002
Prescient : then and now, The resonance of Supports/Surfaces, Dorsky Gallery, Long Island, New-York, USA
Multiples objets de désir, musée des Beaux-Arts, Nantes, France
Les années 70, l’art en cause, CAPC, musée d’Art Contemporain, Bordeaux, France
Daniel Dezeuze, Yayoi Kusama, Josephine Sloet, galerie Dekkers, La Haye, The Netherlands
Arbre de vie, Art contemporain et lieu sacré, Fondation Emile Hugues Vence, Vence, France

2001
As Painting, Wexner Center of Arts, Colombus, Ohio, USA

2000
1er rendez-vous de Cardet, Cardet, France

1999
Supports/Surfaces, maison de la Culture de Namur, Belgium
Supports/Surfaces, Gallery Gimpel Fils, Londres, UK
La Soglie della pittura, Centro espositivo della Rocca Paolina, Pérouse, Italy
Nouvelles perspectives, galerie Art Attitude Hervé Bize, Nancy, France
1998
Les Années Supports/Surfaces, Galerie nationale du Jeu-de-Paume, Paris, then in Rome, Tokyo, Rio de Janeiro
L’Envers du décor, musée d’Art moderne de Villeneuve d’Ascq, France
Rendez-vous, Guggenheim Museum, New-York, USA

1997
Voies et vertus du dessin, musée des Beaux-Arts de Taipei, Taipei, Taïwan

1996
Dix sculptures monumentales à l’échelle d’une région, Hôtel de Région, Montpellier, France
Monuments et modernité, musée du Luxembourg, Paris, France

1995
Du trait à la ligne, musée national d’Art moderne, Centre national d’art et de culture Georges Pompidou, Paris, France
Louis Cane, Daniel Dezeuze, Claude Viallat, musées de Cambrai et de Douai, France

1994
Dessiner, une collection d’art contemporain, musée de Luxembourg, Paris, France

1993
Supports/Surfaces, musées de Saitama, Ohara, Ashiya, Kita-Kyushu, Gifu, Japan

1992
Supports/Surfaces, musée d’Art moderne de Tel-Aviv, Tel-Aviv, Israel
Das Offene Bild, musées de Münster et de Leipzig, Germany
Manifeste, musée national d’Art moderne, Centre national d’art et de culture Georges Pompidou, Paris, France
Drawing in the 90’s, Katonah Museum of Art, New York, USA

1991
Support/Surfaces, musée d’Art moderne, Saint-Etienne, France
Le Bel Âge, châteaux de Chambord et de Salses, France

1990
French Spring, Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh, Scotland
L’aventure de l’abstraction, 1960-1990, Fondation Deutsch, Belmont-sur-Lausanne, Switzerland
1968 : Konkrete Utopien in Kunst, musée de Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

1989
Art en France, un siècle d’invention, Moscow, Russia

1988
Le prisme brisé, Galerie Gill Fabre, Lyon, France

1987
RAM Gallery, Rotterdam, Netherlands

1986
Pictura loquens, Villa Arson, Nice, France
La fin des années 60 : D’une contestation l’autre, centre d’Art contemporain de l’Abbaye St André, Meymac, France

1985
Sagas, Palau Meca, Barcelona, Spain

1984
Ecritures dans la peinture, Villa Arson, Nice, France

1983
Forme vivante, Taidemuseo Björneborgs Kunstmuseum, Pori, Finland
Taidehalli Helsingfors Konsthall, Helsinki, Finlande
Konsthall, Malmö, Sweden

1982
The Subject of Painting, Museum of Modern Art, Oxford et Arnolfini Gallery, Bristol, UK

1981
Blickfelder 81, Kunsthalle, Bielefeld, Germany
Nature du dessin, musée national d’Art moderne, Centre national d’art et de culture Georges Pompidou, Paris, France
Murs, Centre Georges Pompidou, Paris, France

1980
Une idée en l’air, Alternative Museum, New York, USA

1979
Tendances de l’art en France 1968-1978, musée d’art moderne de la Ville de Paris, Paris, France

1978
Galerie Nancy Hoffman, New-York, USA
Croisées, Fondation Jeanneret, Boissano, Italy

1977
Biennale de la critique, Internationaal Cultureel Centrum, Antwerp, Belgium
Palais des Beaux-Arts, Charleroi, Belgium
Unstretched Surfaces, Institute of Contemporary Art, Los Angeles, USA
3 villes – 3 collections, l’avant-garde. 1960-1976, traveling exhibition : musée Cantini, Marseille ; Musée de peinture et de sculpture, Grenoble ; Musée d’Art et d’Industrie, Saint-Etienne, France
Collection Collectif Génération, catalogue raisonné of the publications, traveling exhibition: musée national d’Art Moderne, Centre national d’art et de culture Georges Pompidou, Paris ; musée des Beaux-Arts, Orléans, France

1976
Centre culturel Noroît, Arras, Arras, France
Fine Art Building, New-York, USA
Nouvelle peinture en France. Pratiques/Théories, traveling exhibition: Louisiana Museum, Humlebaek, Danemark; Palais des Beaux-Arts, Brussels, Belgium

1975
Galerie Piltzer, Paris, France
Europalia 12 x 1, Palais des Beaux-Arts, Brussels, Belgium
Nouvelle Peinture en France. Pratiques / Théories, traveling exhibition: CAPC, musée d’Art contemporain, Bordeaux, France; musée de Porto, Porto, Portugal ; Fundaçao Callouste Gulbenkian, Lisbonne, Portugal ; Sonja Henie and Niels Onstad Foundation Hovvikodden, Norway
Probabilité et perception, galerie Marie Louise Jeanneret, Geneva, Switzerland

1974
Dezeuze, Saytour, Viallat, Maison de la Culture, Rennes, France
Nouvelle Peinture en France. Pratiques / Théories, traveling exhibition: Musée d’Art et d’Industrie, Saint-Etienne, France ; musée d’Art et d’Histoire, Chambéry, France ; Kunstmuseum, Lucerne, Switzerland ; Neue Galerie, Sammlung Ludwig, Aachen, Germany

1972
Galerie Françoise Lambert, Milano, Italy
Galerie librairie Les idées et les arts, Strasbourg, France
Actualité d’un bilan, Galerie Yvon Lambert, Paris, France

1971
Eté 70, Galerie Jean Fournier, Paris, France
7ème Biennale de Paris, Paris, France
Supports/Surfaces, art et prospective, théâtre de la Cité internationale universitaire de Paris, Paris, France
Peinture, cahiers théoriques, n°1, Galerie Yvon Lambert, Paris, France

1970
Supports/Surfaces, musée d’Art moderne de la Ville de Paris, France
Dezeuze, Pagès, Saytour, Valensi, Viallat, Foyer international d’accueil de la Ville de Paris, Paris, France
ABC Production / 100 artistes dans la ville, Montpellier, France

1969
La peinture en question, musée de la Ville, Le Havre, France
Alocco, Dezeuze, Dolla, Pagès, Pincemin, Saytour, Viallat, Ecole spéciale d’architecture, Paris, France
Coaraze 69, exposition en plein air, Coaraze, France

PUBLIC COLLECTIONS (SELECTION)

MNAM Centre Pompidou, Paris, France
Musée d’art moderne de la ville de Paris, France
Musée Fabre, Montpellier, France
Carré d’art, Nîmes, France
Musée de Grenoble, Grenoble, France
CAPC, Musée d’Art contemporain de Bordeaux, France
Musée d’Art contemporain de Strasbourg, Strasbourg, France

Voir plus

Musée de Nancy, France
MAMAC, Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain, Nice, France
MAC, Musée d’Art Contemporain, Marseille, France
Musée de Nantes, France
Musée de Lille-Métropole, Lille, France
Musée d’art moderne de Saint-Etienne, France
MAC VAL, Vitry sur Seine, France
Frac Picardie, France
Frac Bourgogne, France
Frac Provence Alpes Côte d’Azur, France
Frac Occitanie Montpellier, France
Les Abattoirs, Frac Occitanie Toulouse, France
Frac Nord Pas de Calais, France
Frac Poitou Charente, France
Frac Centre, France
Frac Limousin, France
CNAP, Centre National des Arts Plastiques, France

Press

La Gazette Drouot - novembre 2021

Daniel Dezeuze, l'éternelle question du tableau

Virginie Chuimer-Layen

France Culture - novembre 2021

"Les écrans ne sont pas menaçants, c'est leur omniprésence qui inquiète"

Arnaud Laporte


Midi libre - novembre 2021

A Paris, le Sétois Daniel Dezeuze crée des oeuvres calligraphiques avec de vieux skis

La Gazette Drouot - juin 2021

Daniel Dezeuze: Eternally Questioning Painting

Virginie Chuimer-Layen

Art Absolument - mai - juin 2019

Art des grottes, Flux de l'art

Olivier Kaeppelin


Beaux Arts Magazine - février 2019

Dezeuze le désosseur

Emmanuelle Lequeux

Artforum - février 2018

Daniel Dezeuze

Molly Warnock

Le Journal des Arts - décembre 2017

Dezeuze refait surface

Ithzak Goldberg


L'Oeil - novembre 2017

Daniel Dezeuze, l'oeuvre comme point de vue

Philippe Piguet

Beaux Arts Magazine - septembre 2017

Daniel Dezeuze, 50 ans de radicalité

Les Inrockuptibles - novembre 2017

Tu vois le tableau ?

Jean-Marie Durand


Art Libre (La libre Belgique) - mars 2017

Libérer, réarticuler et régénérer la peinture

Claude Lorent

Artreview - mars 2016

Daniel Dezeuze. Tableaux-valises et dessins

Violaine Boutet de Monvel

Imago.Blog (Le Monde.fr) - janvier 2016

Daniel Dezeuze: qu'est-ce qu'un tableau?


Journal des Arts - janvier 2016

Daniel Dezeuze, "La question de l'air et de l'évidement me passionne"

Frédéric Bonnet

Télérama - septembre 2014

Battements, chemins


News

Daniel Dezeuze
VUE DE DOS, IMAGES À CONTRE-COURANT – GROUP EXHIBITION

From September 26 to January 3, 2021
Le Delta, Avenue Fernand Golenvaux, 18 - 5000 Namur, Belgium

This exhibition seeks to question the subversive power of anonymity implied by the principle of “anti-portrait” embodied by the representation of someone from behind, “vue de dos”. The exhibition organized by the Namur cultural space, the Delta, takes a look at current phenomena such as “selfies” on social networks, facial recognition on surveillance devices, as well as the very recent wearing of a  sanitary mask, that has redefined our perception of public spaces.

Claude Viallat
Daniel Dezeuze
MOUVEMENT SUPPORTS/SURFACES : RETROUVER L’éCONOMIE DES GESTES SIMPLES – GROUP SHOW

FESTIVAL CROISEMENT, BEIJING, CHINA From 21/05/2019 to 20/08/2019

As part of the Croisements 2019 Festival organized by the French Institute in Beijing, the Meymac Center for Contemporary Art presents the first exhibition of the Supports / Surfaces movement in China. This group of artists, who emerged in France in the mid-1960s, revolutionized the visual arts through a new use of materials. Their project: to free the pictorial art from the historical and cultural straitjacket represented by the canvas.

Daniel Dezeuze
Claude Viallat
UNFURLED: SUPPORTS/SURFACES 1966-1976 – GROUP SHOW

MUSEUM OF CONTEMPORARY ART DETROIT, DETROIT, USAFrom 01/02/2019 to 21/04/2019

The Museum of Contemporary Art Detroit will present the first exhibition in the Midwest and most comprehensive show to date of the French art movement Supports/Surfaces. This group of fourteen artists, along with several others who were closely affiliated, lived and worked in the south of France, producing artwork marked by an interest in materiality, a lyrical use of color and expansive ideas of what constitutes a painting. French society was undergoing social protests and upheavals in the 1960s that mirrored the civil rights and anti-war movements in the USA. The Supports/Surfaces artists sought new forms and methods to reflect their times: standard art materials were dropped in favor of homespun non-art materials (bed sheets, rope, dish rags) and figuration was replaced by loose, permeable grids that hinted at a more democratic method of art-making and a proposal for humane society. Curated by Wallace Whitney

Daniel Dezeuze
DANIEL DEZEUZE, UNE RéTROSPECTIVE – SOLO SHOW

MUSEE DE GRENOBLE, FRANCEFrom 28/10/2017 to 28/01/2018

From October 28, 2017 to January 28, 2018, the museum of Grenoble will devote a retrospective to Daniel Dezeuze’s work. Organized in collaboration with the artist, it will present more than 50 years of creation, from his early works of the middle of the sixties to his most recent sculptures, showing the artworks that participated to the Supports/Surfaces movement.
Founding member of Supports/Surfaces in 1970, Daniel Dezeuze and his group questions the painting’s future and its role in the capitalist society. 
 
Thanks to a SHARP selection of artworks showing the main steps of Daniel Dezeuze’s work, this retrospective presents the complexity and the consistency of his art OVER more than five decades. It will highlight (SANS S° its importance in the FRENCH context OF VISUAL ART and also art’s capacity of moving and expanding our world’s comprehension.  Curators : Guy Tosatto, director of the Musée de Grenoble and Sophie Bernard, curator in charge of Modern and Contemporary art collections

Daniel Dezeuze
Claude Viallat
SUPPORTS/SURFACES, LES ORIGINES – GROUP SHOW

CARRE D’ART DE NIMES, FRANCEFrom 13/10/2017 to 31/12/2017

The exhibition Supports/Surfaces: the Beginning, 1966–1970 shows which process took over the course of the 1960s up to the creation of the group. In order to gain an understanding of the short-lived but important Supports/Surfaces movement, one must plunge oneself into the years of research, confrontations and oppositions that led up to it. These four years were a time of intense and wonderful artistic effervescence in the midst of a period marked by the social and political upheavals of the events of May 1968. An examination of this history from its origins enables us to gain a new perspective on the movement by focusing on these years marked by the jubilation of artists in the midst of reinventing their work from the ground up. The exhibition brings together major works of this period, some which have not been shown since that time, and provides insight into the profound questioning that lay behind the creations over the course of these key years: the deconstruction of painting, confrontation with Nouveau Réalisme (“New Realism”) and the certain death of painting, external exhibition, the placement of works in space, the importance of the object and its manipulation.
With Avec André-Pierre Arnal, Vincent Bioulès, Louis Cane, Marc Devade, Daniel Dezeuze, Noël Dolla, Toni Grand, Bernard Pagès, Jean-Pierre Pincemin, Patrick Saytour, André Valensi et Claude Viallat.

Daniel Dezeuze
DANIEL DEZEUZE/ALBERT MARQUET. MISE EN REGARD – GROUP SHOW

MUSEE DES BEAUX-ARTS DE BORDEAUX, FRANCEFrom 28/09/2017 to 07/01/18

As part of the season « Paysage Bordeaux 2017 », the musée des Beaux-Arts organizes temporary exhibitions to reveal the interest of its collections. This third exhibition is confronting Albert Marquet’s fragile works on paper to Supports/Surfaces French pionneer Daniel Dezeuze’s drawings never shown until now.

Daniel Dezeuze
Claude Viallat
« THE SURFACE OF THE EAST COAST. FROM NICE TO NEW YORK »GROUPSHOW

LE 109, NICE, FRANCEFrom 6/23/2017 to 10/15/2017

‘The Surface of the East Coast. From Nice to New York’ will be gathering more than 70 works of artists from the Supports/Surfaces movement and from the New York new art scene, aiming to establish a dialogue between two different countries and generations,by showing how they can echo,feed on each other,and today tackle new formal issues and trains of thought. Curator : Marie Maertens With Justin Adian – André-Pierre Arnal – Mark Barrow & Sarah Parke – Vincent Bioulès – Anna Betbeze – Joe Bradley – Sarah Braman – Pierre Buraglio – Louis Cane – Marc Devade – Daniel Dezeuze – Noël Dolla – Adam Henry – Jacob Kassay – Lucas Knipscher – Erik Lindman – Landon Metz – Sam Moyer – Bernard Pagès – Jean-Pierre Pincemin – Patrick Saytour – Gedi Sibony – André Valensi – Claude Viallat.  A bilingual catalogue will be published by Editions cercle d’art on the occasion of the show.

Daniel Dezeuze
LE PRIEURé DE SERRABONA à BOULE D’AMONT

BOULE D'AMONT (30km from Perpignan), FRANCEFrom 06/18/2016 to 09/18/2016 

Within the framework of the IN SITU show, bringing together landmarks and contemporary art, in the French region Languedoc Roussillon Midi Pyrénées, Daniel Dezeuze presents in the church of Boule d’Amont his grid works nefs (2010, 2011).
Set on the ground, alone or within an ensemble, the volume of these grids inhibites the space based on the concept of cutting outs and empty forms. The architectural reference in the grids seems to reflect the structure of the church.